Monday, August 11, 2008

Druhá změna se týkala využití aerodynamiky při konstrukci vozů F1. Začátky to byly skromné a neohrabané přídavné aerodynamické prvky monoposty spíše brzdily než aby pomáhaly zvyšovat rychlost. Motory již překročily hranici 400 k, a tak bylo třeba zajistit přenos jejich velké síly mezi kola a vozovku. A protože rozměry zadních pneumatik nebylo možné donekonečna zvětšovat, přišel ke slovu přítlak. Na monopostech F1 se objevila křídla. Poprvé se tak stalo při GP Belgie, kde startoval monopost Ferrari s nesmělou přítlačnou plochou na zádi. Nebyl by to Colin Chapman, kdyby nový nápad, když už nebyl právě jeho, nedovedl k dokonalosti. Vyhnal křídlo do účinné výšky nad automobil a upevnil jej přímo na závěsy kol. Jack Brabham přidal jako první přítlačnou plochu i na přední nápravu. Filigránské vzpěry přenášely na kola zatížení až 200 kg, takže nebylo divu, když se nějaká čas od času zlomila. FIA nelenila a křídla zakázala. Jenže předpisy na takovou alternativu nemyslely, a tak konstruktéři dál vymýšleli přítlačné plochy, které s nadsázkou nazývali jako kryty motorů. Aerodynamika vstoupila do světa formule 1 a dnes je jednou z jejích nejpropracovanějších oblastí.
Rok 1969 zaznamenal nástup nové jezdecké generace. S plnou silou se prosadil drobný skotský jezdec Jackie Stewart, který spojil svou kariéru s Kenem Tyrrellem a značkou Ford. Další obrovský talent, Rakušan Jochen Rindt přestoupil od Brabhamu k Lotusu, kde zastínil i úřadujícího mistra světa Grahama Hilla. Ústup ze slávy naopak zaznamenal průkopnický Cooper a pro finanční potíže ukončil působení v královské disciplíně. Honda, které se ve formuli 1 příliš nedařilo, také stáhla své vozy. Motory Ford byly natolik dominantní, že ve většině z 11 mistrovských závodů obsadily jím poháněné vozy všech šest bodovaných míst. A třílitrová formule, ta se tak ujala, že v průběhu následující dekády FIA ještě několikrát prodloužila její platnost.
Mistři světa 60. let
1960 Jack Brabham Cooper-Climax
1961 Phil Hill Ferrari
1962 Graham Hill BRM
1963 Jim Clark Lotus-Climax
1964 John Surtees Ferrari
1965 Jim Clark Lotus-Climax
1966 Jack Brabham Brabham-Repco
1967 Denis Hulme Brabham-Repco
1968 Graham Hill Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart Matra-Ford
Vítězové Poháru konstruktérů
1960 Cooper-Climax
1961 Ferrari
1962 BRM
1963 Lotus-Climax
1964 Ferrari
1965 Lotus-Climax
1966 Brabham-Repco
1967 Brabham-Repco
1968 Lotus-Ford
1969 Matra-Ford